Konserwacja obrazu
admin
08/01/2010 22:50

Jedną z najpilniejszych i najważniejszych spraw po objęciu przez księży Marianów sanktuarium w Stoczku w 1957 roku była konserwacja cudownego obrazu Matki Bożej Pokoju, a właściwie uratowanie go przed całkowitym zniszczeniem.

Pierwszy mariański kustosz stoczkowskiego sanktuarium, ks. Jan Karbasz MIC otrzymał z Referatu Sztuki przy Kurii Biskupiej w Olsztynie pismo wyrażające zgodę na konserwację cudownego obrazu. To trudne zadanie zlecono prof. Leonowi Torwirtowi, konserwatorowi sztuki z Uniwersytetu w Toruniu. O decyzji poinformowano wiernych 2 lutego 1958 roku.

5 czerwca przyjechał z Torunia prof. Torwirt. Pod jego kierunkiem obraz został bardzo ostrożnie wyjęty z głównego ołtarza. Okazało się, że był bardzo ciężki, gdyż płótno obrazu było przymocowane do drewnianego blatu, mocno zawilgoconego. Tło postaci Matki Bożej o kolorze ciemnej czerwieni przypominało rodzaj tapety. Tło obrazu było kilka razy podmalowywane zwykłą kolorową farbą olejną. Na tym tle wisiały wota, przybite zwykłymi, już zardzewiałymi gwoździkami poprzez płótno do deski. Berło drucikiem przytwierdzone do srebrnej szaty.

Po starannym rozebraniu srebrnej szaty ukazała się postać Matki Bożej. Z trudnością dało się dostrzec, że tunika Matki Bożej ma kolor bordo, a płaszcz ciemnoniebieski. Cała postać była Zakurzona i pokryta nalotem pleśni. Nawet czuć było zawilgocenie. Profesor zrobił zdjęcie obrazu w tym stanie. Następnie z lekka usunął brud z obrazu i zwinął go, przekładając arkuszami pergaminu, w Duzy rulon. Obraz po raz pierwszy opuścił Stoczek, zabrany przez prof. Torwirta do pracowni konserwatorskiej do Torunia. Kilka dni później, 10 czerwca, ks. Karbasz zawiózł tam srebrną suknię Matki Bożej.

Obraz po dokładnym oczyszczeniu został naklejony na stronę zewnętrzną pergaminu dla wzmocnienia, strona zaś wewnętrzna (spod obrazu) była czyszczona specjalnymi narzędziami i preparatami. Obraz naklejono na nowe płótno i po zdjęciu nawierzchni pergaminowej rozpoczęto usuwanie farb, by dostać się do pierwotnych barw (oryginału).

3 lipca 1958 roku obraz sprowadzono do Stoczka. Był już na tyle poddany zabiegom konserwatorskim, że mógł być ukazany wiernym 5 lipca, w doroczny odpust Nawiedzenia NMP.

 

Logowanie